Door inmiddels een voorbeeld te nemen aan de landen om ons heen. Zoals bv Duitsland (dat eerst naar NL keek). Hou de critaria tranparant en simpel en kom samen tot acceptabele risico’s per situatie. Als er nog een bestuurder of steward is die kan bijsturen of remmen, gelden bv andere risico’s. Voor testen van SAE level 4 software die het voertuig bestuurd wordt ook wel een rijexamen van de software aangeraden, c.q. een uitvoerige systeemtest, door een onafhankelijke organisatie met voldoende verkeerskundige maar vooral ook technische deskundigheid. Zo’n rijexamen zal echter anders van aard zijn dan een rijexamen voor een menselijke bestuurder, omdat de risico’s op falen van mensen en autonome shuttles verschillen. Ook zal nauwkeurig gespecificeerd moeten worden wat het geldige werkingsgebied (Operational Design Domain; in plaats, tijd, weersomstandigheden, interatie met mensen, etc.) van de shuttle is. Bij de beoordeling van de shuttle kan ook het ontwerp traject worden mee-beoordeeld, waarbij bijvoorbeeld principes van Meaningful Human Control zijn meegenomen, waarbij er altijd een persoon (al dan niet remote) controle heeft over de besturing van de shuttle.