Onder andere door gebruik te maken van iVRI technologie. Via deze berichtenstandaard (zie CROW site) kan het voertuig (1) meer overzicht creëren over welk verkeer eraan komt en (2) specifiek meer groentijd aanvragen om de oversteek veilig te voltooien. Met behulp van V2X technologie kunnen verkeersdeelnemers (momenteel met name voertuigen uitgerust met on-board units, OBU’s, maar in de toekomst elke verkeersdeelnemer met een 5G smartphone verbinding) elkaar informeren over hun actuele positie en hun geplande baan. Ook kan er gecommuniceerd worden met eventueel aanwezige verkeerslichten waarmee de doorstroming geoptimaliseert kan worden en met vast opgestelde camera’s, radar en lidar sensoren die gevaarlijke situaties kunnen identificeren zoals een plotseling overstekend kind. Hoewel technologie veiligheid kan verbeteren, vereist dit een zorgvuldige ontwikkeling met betrekking tot de betrouwbaarheid van de technologie zelf, de interactie van mens en technologie en adequate fail-safe oplossingen (vgl. Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer, Onderzoeksraad voor veiligheid, 2019). FMN en studenten en stagiars van De Haagse Hogeschool hebben hardware geinstalleerd en software ontwikkeld om iVRi communicatie in een Twizy te plaatsen, ook heeft de HHs een navigatiesysteem gebaseerd op sensormetingen ontwikkeld. De lessons learnt zijn ook op andere systemen toe te passen. Meer testresultaten vind je in de publicatie van CROW

Tags: technische monitoringstool, Verkeer- en milieueffecten