Onderstaand vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions) en gestructureerd op themaniveau (bijv. Smart mobility, logistiek etc.). Deze veelgestelde vragen geven per thema op hoofdlijnen weer waar men in de praktijk tegenaan loopt.

De veelgestelde vragen zijn momenteel gecategoriseerd op de volgende thema’s:

  • Algemene vragen over Summalab
  • Duurzame deelmobiliteit algemeen
  • Hubs
  • Ride2autonomy
  • Specifieke vragen voor het MRDH AVLM (Automated Vehicle Last Mile) programma

Daarnaast staan er tags achter de veelgestelde vragen, die de vragen koppelen aan de vijf binnen Summalab ontwikkelde tools.

Klik op de onderstaande dikgedrukte categorieën voor de vragen en antwoorden

Veelgestelde vragen per onderwerp hieronder

Lessons learned
Onder andere door gebruik te maken van iVRI technologie. Via deze berichtenstandaard (zie CROW site) kan het voertuig (1) meer overzicht creëren over welk verkeer eraan komt en (2) specifiek meer groentijd aanvragen om de oversteek veilig te voltooien. Met behulp van V2X technologie kunnen verkeersdeelnemers (momenteel met name voertuigen uitgerust met on-board units, OBU’s, maar in de toekomst elke verkeersdeelnemer met een 5G smartphone verbinding) elkaar informeren over hun actuele positie en hun geplande baan. Ook kan er gecommuniceerd worden met eventueel aanwezige verkeerslichten waarmee de doorstroming geoptimaliseert kan worden en met vast opgestelde camera’s, radar en lidar sensoren die gevaarlijke situaties kunnen identificeren zoals een plotseling overstekend kind. Hoewel technologie veiligheid kan verbeteren, vereist dit een zorgvuldige ontwikkeling met betrekking tot de betrouwbaarheid van de technologie zelf, de interactie van mens en technologie en adequate fail-safe oplossingen (vgl. Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer, Onderzoeksraad voor veiligheid, 2019). FMN en studenten en stagiars van De Haagse Hogeschool hebben hardware geinstalleerd en software ontwikkeld om iVRi communicatie in een Twizy te plaatsen, ook heeft de HHs een navigatiesysteem gebaseerd op sensormetingen ontwikkeld. De lessons learnt zijn ook op andere systemen toe te passen. Meer testresultaten vind je in de publicatie van CROW
De regie bij voorbereiding van de experimenteerwet ligt bij Ministerie van IenW. Ook de uitvoering, er zijn momenteel nog geen goedgekeurde aanvragen bekend. Nederland ontwikkelde in EU verband de declaration of Amsterdam. Dit jaar wordt een update van de de europese regelgeving verwacht.
Over SUMMALab
Dat zijn er best veel. Zoals maatschappelijke waarde, kwalitatieve en kwantitatieve aspecten, meerjarige kosten en/of investeringen inzicht in financiele dekking etc. Daartoe is er een tool ontwikkelt die je kan gebruiken.