Onderstaand vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions) en gestructureerd op themaniveau (bijv. Smart mobility, logistiek etc.). Deze veelgestelde vragen geven per thema op hoofdlijnen weer waar men in de praktijk tegenaan loopt.

De veelgestelde vragen zijn momenteel gecategoriseerd op de volgende thema’s:

  • Algemene vragen over Summalab
  • Duurzame deelmobiliteit algemeen
  • Hubs
  • Ride2autonomy
  • Specifieke vragen voor het MRDH AVLM (Automated Vehicle Last Mile) programma

Daarnaast staan er tags achter de veelgestelde vragen, die de vragen koppelen aan de vijf binnen Summalab ontwikkelde tools.

Klik op de onderstaande dikgedrukte categorieën voor de vragen en antwoorden

Veelgestelde vragen per onderwerp hieronder

Hubs
Dat hangt af van de projectdoelstellngen i.r.t. de gewenste mobiliteitstransitie in dat gebied. TIp is een nieuwbouwwijk waar bewoners open staan voor een verandering in mobiliteitsgedrag (van bezit naar gebruik). Of een druk knooppunnt (van dikke naar dunne lijnen)
Over experimenten
Technologie voor autonoom rijden (op SAE level 4) is nog volop in ontwikkeling. In de redelijk gestructureerde infra omgeving van snelwegen worden goede resultaten behaald, maar zijn ook ongelukken gerapporteerd vanwege falen van sensoren en sensor-data verwerking, bijvoorbeeld door reflecties van felle zonnestralen op camera’s. Diverse fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van autonome voertuigen die kunnen rijden in stedelijke omgevingen tbv taxi-diensten () en transport op de laatste mijl. Deze technologie is nog niet voldoende betrouwbaar en veilig voor reguliere diensten zonder safety steward. Risico-volle situaties zijn personen die het voertuig niet zien aankomen en onverwacht oversteken de remweg kan dan te kort zijn en een aanrijding niet te voorkomen (houdt de snelheid beperkt), en situaties waarin sensoren defect raken (vgl. ongelukken met auto-pilots in verkeersvliegtuigen), maar ook hoe de bestuurder omgaat met de technologie. Wat betreft het laaste, vermeldt het Brabands Dagblad van 21/8/2019 een ongeluk veroorzaakt doordat de bestuurder dacht dat de automatische piloot aanstond terwijl dat niet zo was en daardoor minder alert was. De SAE heeft een classificatie van autonome voertuigen gemaakt met 5 niveau’s (J3016) varierend van ondersteuning van bestuurders (ADAS, level 0) tot en met volledig autonome besturing in alle voorstelbare situaties (level 5), met object en event detectie en response in alle denkbare operational design domains (ODD). Herkennen of een blad de weg opwaait, een kat of een kind vraagt sensorfusie en AI. Het berekenen van de kans op bepaald gedrag van een voetganger (de kans dat een voetganger die op zijn mobiel kijkt als zodanig wordt herkent en de lichaamstaal wordt gelezen en vertaald naar de kans dat de voetganger oversteekt is op lab-niveau gedemonstreerd maar momenteel nog niet in de markt. De meeste marktproducten kiezen en defensieve strategie; stoppen als er iets het pad kruist binnen een zone rond het voertuig. Uit veligheidsoverweging wordt dan meer gestopt dan achteraf nodig. Gladde weg en weer zoals mist, zware regenval of wind werkt verstorend, anderszijds heeft ook de menselijke bestuurder hier last, bij sommige weerwaarsschuwingen dan ook niet autmatisch rijden.
Lessons learned
Sneller opschalen vraagt een ander toelatingskader. Europees onderzoek (Fabulos project) toont aan dat toelating in Nederland meer kost en langer duurt dan in alle andere lidstaten. Verschillende adviesbureau hebben IenW en de krachtenbunding geadviseerd om het toelatingskader en de uitvoering/toepassing daarvan te herzien. Factoren bij veiligheid zijn: een acceptabele norm voor veiligheid (risiconiveau) en een toetsingsprocedure of ‘Iets’ (integraal) veilig is (voertuig, infra en gedrag) en een manier om om te gaan bij aanpassingen (denk aan software updates, wegwerkzaamheden). De tijd dat per voertuigtype een lijstje af te vinken voorzieningen verplicht is om veiligheid te borgen is voorbij.
De regie bij voorbereiding van de experimenteerwet ligt bij Ministerie van IenW. Ook de uitvoering, er zijn momenteel nog geen goedgekeurde aanvragen bekend. Nederland ontwikkelde in EU verband de declaration of Amsterdam. Dit jaar wordt een update van de de europese regelgeving verwacht.
Technologie voor autonoom rijden (op SAE level 4) is nog volop in ontwikkeling. In de redelijk gestructureerde infra omgeving van snelwegen worden goede resultaten behaald, maar zijn ook ongelukken gerapporteerd vanwege falen van sensoren en sensor-data verwerking, bijvoorbeeld door reflecties van felle zonnestralen op camera’s. Diverse fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van autonome voertuigen die kunnen rijden in stedelijke omgevingen tbv taxi-diensten () en transport op de laatste mijl. Deze technologie is nog niet voldoende betrouwbaar en veilig voor reguliere diensten zonder safety steward. Risico-volle situaties zijn personen die het voertuig niet zien aankomen en onverwacht oversteken de remweg kan dan te kort zijn en een aanrijding niet te voorkomen (houdt de snelheid beperkt), en situaties waarin sensoren defect raken (vgl. ongelukken met auto-pilots in verkeersvliegtuigen), maar ook hoe de bestuurder omgaat met de technologie. Wat betreft het laaste, vermeldt het Brabands Dagblad van 21/8/2019 een ongeluk veroorzaakt doordat de bestuurder dacht dat de automatische piloot aanstond terwijl dat niet zo was en daardoor minder alert was. De SAE heeft een classificatie van autonome voertuigen gemaakt met 5 niveau’s (J3016) varierend van ondersteuning van bestuurders (ADAS, level 0) tot en met volledig autonome besturing in alle voorstelbare situaties (level 5), met object en event detectie en response in alle denkbare operational design domains (ODD). Herkennen of een blad de weg opwaait, een kat of een kind vraagt sensorfusie en AI. Het berekenen van de kans op bepaald gedrag van een voetganger (de kans dat een voetganger die op zijn mobiel kijkt als zodanig wordt herkent en de lichaamstaal wordt gelezen en vertaald naar de kans dat de voetganger oversteekt is op lab-niveau gedemonstreerd maar momenteel nog niet in de markt. De meeste marktproducten kiezen en defensieve strategie; stoppen als er iets het pad kruist binnen een zone rond het voertuig. Uit veligheidsoverweging wordt dan meer gestopt dan achteraf nodig. Gladde weg en weer zoals mist, zware regenval of wind werkt verstorend, anderszijds heeft ook de menselijke bestuurder hier last, bij sommige weerwaarsschuwingen dan ook niet autmatisch rijden.
Over SUMMALab
Dat zijn er best veel. Zoals maatschappelijke waarde, kwalitatieve en kwantitatieve aspecten, meerjarige kosten en/of investeringen inzicht in financiele dekking etc. Daartoe is er een tool ontwikkelt die je kan gebruiken.