Onderstaand vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions) en gestructureerd op themaniveau (bijv. Smart mobility, logistiek etc.). Deze veelgestelde vragen geven per thema op hoofdlijnen weer waar men in de praktijk tegenaan loopt.
De veelgestelde vragen zijn momenteel gecategoriseerd op de volgende thema’s:
- Algemene vragen over Summalab
- Duurzame deelmobiliteit algemeen
- Hubs
- Ride2autonomy
- Specifieke vragen voor het MRDH AVLM (Automated Vehicle Last Mile) programma
Daarnaast staan er tags achter de veelgestelde vragen, die de vragen koppelen aan de vijf binnen Summalab ontwikkelde tools.
Klik op de onderstaande dikgedrukte categorieën voor de vragen en antwoorden
Veelgestelde vragen per onderwerp hieronder
Over definities
Hubs
Bij het inrichten van het experiment zijn er verschillende rollen. Wie je precies kunt betrekken is uiteraard maatwerk, maar er zijn ook algemene punten om rekening mee te houden. Onder andere de Business Case Assessment Tool en de Verdienmodel Inspiratietour gaan hier verder op in.
Over Tools
Dat kan, maar dat hoeft zeker niet! Onder andere de inclusietool en business model tool geven veel inzicht in een breed scala van aandachtspunten, juist ook in de ideefase. Zo kun je deze punten direct vast meenemen bij het verdere ontwerp en relevante leervragen opstellen, ook al staat je experiment nog niet zo ver.
In de social inclusion tool kun je hier een goede check voor doen!
Bij het inrichten van het experiment zijn er verschillende rollen. Wie je precies kunt betrekken is uiteraard maatwerk, maar er zijn ook algemene punten om rekening mee te houden. Onder andere de Business Case Assessment Tool en de Verdienmodel Inspiratietour gaan hier verder op in.
Wie de juiste partners zijn verschilt per initiatief! Voor de inrichting van een goed business model geven de Business Model Assessment Tool en de Verdienmodel Inspiratietour aanknopingspunten. Voor aandachtpunten bij het opschalen, biedt de Opschalingstool inzicht.
Bij het inrichten van de financiering van het experiment zijn er veel opties. Zo ben je vaak rijker dan je denkt! De Verdienmodel Inspiratietour gaat hier verder op in.
Over experimenten
Bij het opzetten of opschalen van een experiment zijn er zoveel zaken om over na te denken. Binnen SummaLab zijn de business model assesment tool, verdienvermogen inspiratietour en de opschalingstool zeker geschikt om na te gaan welke aandachtspunten je kunt vooropstellen bij het inrichten en opschalen van je initiatief. Deze tools identificeren vanuit verschillende perspectieven de meest relevante indicatoren voor succes, herhaalbaarheid, en gezond groeien van je initiatief. Je kunt ze toepassen in verschillende fases van je experiment, zowel in de startup- als de opschalingsfase.
Als je bijvoorbeeld de leefbaarheid van de stad wilt verhogen, heb je mogelijk verschillende experimenten die daarbij kunnen helpen. De tools van summalab kunnen helpen om op verschillende vlakken het initiatief te beoordelen. Bijvoorbeeld op het vlak van verkeer, techniek, sociale inclusie, het business model of de opschaling van het experiment. Zo geeft de Business Model Assessment Tool aan hoe je initiatief aansluit bij de wens van gebruikers, haalbaarheid en betaalbaarheid, en geeft het aan waar de sterke en zwakke plekken zitten. Dat geeft een basis voor verdere uitzet en het succesvol vormen van de experimenten
Hoe zorg ik ervoor om aan zoveel mogelijk zaken gedacht te hebben voor ik mijn experiment lanceer?
Voor een goed overzicht van aandachtspunten voor het experiment geven de verschillende tools in SUMMALab een goed houvast. Bijvoorbeeld op het vlak van verkeer, techniek, inclusie, het business model of bij de opschaling van het experiment. Zo geeft bijvoorbeeld de business model assessment tool aan hoe je experiment aansluit bij de wens van gebruikers, haalbaarheid en betaalbaarheid, en geeft het aan waar de sterke en zwakke plekken zitten. Dat geeft een basis voor verdere uitzet en het succesvol vormen van de experimenten.
Wanneer de eerste opzet van het initatief glansrijk blijkt, kun je gaan nadenken over opschalen. De opschalingstool biedt hiervoor een mooi handvat.
Dat kan, maar dat hoeft zeker niet! Onder andere de inclusietool en business model tool geven veel inzicht in een breed scala van aandachtspunten, juist ook in de ideefase. Zo kun je deze punten direct vast meenemen bij het verdere ontwerp en relevante leervragen opstellen, ook al staat je experiment nog niet zo ver.
SUMMALab en de verschillende tools helpen je met professioneel, onderbouwd en praktijkgericht advies bij het opzetten, evalueren, en laten groeien van je experimenten binnen het mobiliteitsdomein. Een goed onderbouwde business case en sterk business model maakt dat je initiatief financieel gezond kan ontwikkelen en groeien. Het zorgt er ook voor dat je bij aanbestedingen met voldoende inzicht de aandachtspunten, beoogde impact en kansen voor opdrachtgever en aanbesteder kunt inschatten en beschrijven. Dat helpt om richting te geven bij uitschrijven en onderhandelen van je aanbesteding. De tools voor financiering, business model, opschaling en sociale inclusie bieden heel wat handvaten daarvoor.
Bij het inrichten van het experiment zijn er verschillende rollen. Wie je precies kunt betrekken is uiteraard maatwerk, maar er zijn ook algemene punten om rekening mee te houden. Onder andere de Business Case Assessment Tool en de Verdienmodel Inspiratietour gaan hier verder op in.
Bij het inrichten van de financiering van het experiment zijn er veel opties. Zo ben je vaak rijker dan je denkt! De Verdienmodel Inspiratietour gaat hier verder op in.
Lessons learned
Als initiatiefnemer voor een product of dienst (ondernemer, organisatie, of stad) wil je snel inzicht in de commerciële en maatschappelijke kansrijkheid van een product of dienst. Met de business model tool krijg je een mooi overzicht van succes indicatoren en feedback op de mate waarin de dienst/het product waarmee geëxperimenteerd wordt daarop inspeelt. Je kunt de tool inzetten in de ideefase maar andere type vragen triggeren ook om succesvol te zijn in startup- of opschalingsfase.
De eerste indruk blijft plakken. Dat is niet alleen zo bij het ontmoeten van nieuwe mensen, maar ook bij het introduceren van verandering en innovatie. Om zo volledig mogelijk na te denken over hoe je succesvol je initiatief kunt opzetten, aanpassen en groeien is het business model concept heel belangrijk. Het laat toe verschillende aspecten van je initiatief door te pakken en op elkaar af te stemmen: de wenselijkheid vanuit gebruikers en stakeholders, de technische en operationele haalbaarheid van je oplossing, een op maat verdienmodel om gezond te blijven en te groeien, en een afstemming met je eigen maatschappelijk blik of organisatie. Binnen SummaLab hebben we verschillende tools ter beschikking om hierop een antwoord te bieden. Probeer zeker even de Business Model Assessment Tool uit. Ook de Verdienmodel Inspiratietour is interessant, zeker als je verder wilt nadenken over de betaalbaarheid en hoe je experiment (financieel) op een gezonde manier kan groeien.
Bij het opzetten of opschalen van een experiment zijn er zoveel zaken om over na te denken. Binnen SummaLab zijn de business model assesment tool, verdienvermogen inspiratietour en de opschalingstool zeker geschikt om na te gaan welke aandachtspunten je kunt vooropstellen bij het inrichten en opschalen van je initiatief. Deze tools identificeren vanuit verschillende perspectieven de meest relevante indicatoren voor succes, herhaalbaarheid, en gezond groeien van je initiatief. Je kunt ze toepassen in verschillende fases van je experiment, zowel in de startup- als de opschalingsfase.
Als je bijvoorbeeld de leefbaarheid van de stad wilt verhogen, heb je mogelijk verschillende experimenten die daarbij kunnen helpen. De tools van summalab kunnen helpen om op verschillende vlakken het initiatief te beoordelen. Bijvoorbeeld op het vlak van verkeer, techniek, sociale inclusie, het business model of de opschaling van het experiment. Zo geeft de Business Model Assessment Tool aan hoe je initiatief aansluit bij de wens van gebruikers, haalbaarheid en betaalbaarheid, en geeft het aan waar de sterke en zwakke plekken zitten. Dat geeft een basis voor verdere uitzet en het succesvol vormen van de experimenten
Hoe zorg ik ervoor om aan zoveel mogelijk zaken gedacht te hebben voor ik mijn experiment lanceer?
Voor een goed overzicht van aandachtspunten voor het experiment geven de verschillende tools in SUMMALab een goed houvast. Bijvoorbeeld op het vlak van verkeer, techniek, inclusie, het business model of bij de opschaling van het experiment. Zo geeft bijvoorbeeld de business model assessment tool aan hoe je experiment aansluit bij de wens van gebruikers, haalbaarheid en betaalbaarheid, en geeft het aan waar de sterke en zwakke plekken zitten. Dat geeft een basis voor verdere uitzet en het succesvol vormen van de experimenten.
SUMMALab en de verschillende tools helpen je met professioneel, onderbouwd en praktijkgericht advies bij het opzetten, evalueren, en laten groeien van je experimenten binnen het mobiliteitsdomein. Een goed onderbouwde business case en sterk business model maakt dat je initiatief financieel gezond kan ontwikkelen en groeien. Het zorgt er ook voor dat je bij aanbestedingen met voldoende inzicht de aandachtspunten, beoogde impact en kansen voor opdrachtgever en aanbesteder kunt inschatten en beschrijven. Dat helpt om richting te geven bij uitschrijven en onderhandelen van je aanbesteding. De tools voor financiering, business model, opschaling en sociale inclusie bieden heel wat handvaten daarvoor.
Over SUMMALab
Summalab zorgt zelf niet voor financiering, maar helpt om de experimenten goed op te zetten en bekende valkuilen te vermijden. Het in beeld brengen van potentiele verkeers- en milieueffecten, de overwegingen bijde business case, hulp bij technische invulling van monitoring en de impact op socale inclusie leveren inzichten op die aan de voorkant zorgen voor een efficente inzet van budget. Meedraaien in SUMMALab kost dus wat geld, maar levert wat op (hefboomwerking).
In Summalab doen mee Amsterdam, Rotterdam, Delft, Den Haag, twee regio’s (MRDH, MRA) en Provincie Noord Holland, via de krachtenbundeling en andere platforms (zoals CROW) wordt landelijk kennis gedeeld. Het beste kom je in contact door deel te nemen in Summalab en learning spaces bij te wonen.
Wie de juiste partners zijn verschilt per initiatief! Voor de inrichting van een goed business model geven de Business Model Assessment Tool en de Verdienmodel Inspiratietour aanknopingspunten. Voor aandachtpunten bij het opschalen, biedt de Opschalingstool inzicht.